Inköparen som kommunikatör
Inköparen är spindeln i nätet. Hen ska å ena sidan kunna förhandla med leverantörer för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad. Å andra…
Phillips säljer ljus, inte lampor. SKF säljer rotation, inte kullager. Rolls-Royce säljer kraft per timme, inte flygplansmotorer.
Det blir allt vanligare och det finns goda skäl för många företag att sälja tjänster i stället för produkter.
När vi säljer tjänster förändras inte bara vad vi erbjuder – utan också hur vi behöver kommunicera. Det räcker inte längre att visa upp en produkt och rabbla alla dess funktioner.
Det är här storyselling kommer in.
För när vi säljer tjänster säljer vi ofta något som å ena sidan är större, å andra sidan mindre greppbart. Då behöver vi hjälpa kunden att föreställa sig framtiden – och sin egen roll i den.
Då kan vi använda berättelsen för att det ska begripligt. Så här kan det gå till:
Det handlar inte om att hitta på. Det handlar om att hitta rätt. Det är där affärer uppstår. Tack Vantive för att vi får vara med på ett litet litet hörn av er resa.
Inköparen är spindeln i nätet. Hen ska å ena sidan kunna förhandla med leverantörer för att få bästa möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad. Å andra…
Så här glada blir vi när Erik Mattsson och Fredrik Mattsson då och då jobbar på samma utbildning. Tack Kunskapsgruppen för Kommunikationsdagarna, som genomfördes i Göteborg under två dagar denna…
Det är något visst med forskare. Och det är något särskilt visst med forskare som forskar kring hur primärvården kan blir bättre. Därför är det också särskilt roligt att få…