TIPS: Om fackord
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Det är en konst att vara kort och koncis, när man kommunicerar komplexa ting. Men omöjligt är det inte. Patrik Hadenius (chefredaktör för bl. a. Forskning och framsteg samt Språktidningen) och Erik Mattsson kommer till Göteborg 11/10 och Stockholm 18/10 och talar på temat ”Förenkla utan att fördumma”. Halvdagsseminariet riktar sig till alla som måste förenkla komplexa budskap i text eller tal. Kanske är din uppgift att få med dig hela din arbetsgrupp på tåget. Kanske skriver du beslutsunderlag eller föredrar ärenden för ledningsgruppen. Eller också är ditt uppdrag att nå fram till allmänheten med ett komplext budskap?
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
I detta avsnitt talar vi om förakt. Vi talar om politiken i USA. Och ställer oss frågan är människan ond eller god?…
I en serie digitala möten samtalar Erik Mattsson och Kelly Odell i gränslandet mellan det personliga och det professionella. I detta andra avsnitt tittar de in i framtiden. Hur ser…