TIPS: Om fackord
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Bland det roligaste vi vet är att utbilda utbildare. Särskilt i organisationer med ambitioner. Därför är vi särskilt glada över att återigen få utbilda Region Kalmar läns chefutbildare.
”En pedagog är ju till lika delar talare och mötesledare”, säger Erik Mattsson, ”Talarrollen blir tydlig då utbildaren håller i teoriavsnitt och mötesledarrollen är central då hen leder gruppövningar. Därför använder vi alltid både Möteskokboken och Talarkokboken i de sammanhangen – och det är extra roligt. Dessutom är det något särskilt med Öland – tack Region Kalmar!”.
När du vill övertyga andra måste du veta något om din publik. Något om var de kommer ifrån, vilka förväntningar de har och vad de har för förkunskaper, till exempel.
Under tjugofyra intensiva timmar arbetade ledningsgruppen med att vässa och förtydliga sina budskap under ledning av Erik Mattsson. En ledningsgrupp är alltid utsatt och ofta finns det inte tid att…
Hur framför man ett svårt budskap? Vilket beteende uppfattas som ett gott bemötande? I Sverige arrangeras regelbundet sedan många år EDHEP (European Donor Hospital Education), som riktar sig till läkare…